3 Onderhoud kapitaalgoederen
Gemeentelijke gebouwen en accommodaties | |
---|---|
Beleidskader | |
Overkoepelend (onderhoud)beheerplan - 2021-2025. | |
Financiële consequenties | |
Voor de uitvoering van het reguliere planmatig onderhoud zijn voldoende middelen gereserveerd in de begroting. De financiële gevolgen voor verduurzaming worden in beeld gebracht bij de Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed. | |
Ontwikkelingen | |
De onderhoudskosten stegen de afgelopen jaren fors, zelfs harder dan de hiervoor gehanteerde gemeentelijke indexcijfers. De verwachting is dat het benodigde onderhoudsbudget hierdoor stijgt de komende jaren. Voor de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed wordt een Routekaart Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed voorbereid. Hierin wordt in beeld gebracht welke investeringen nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen. Bij de uitvoering wordt vervolgens zo veel mogelijk aansluiting gezocht bij de bestaande meerjarenonderhoudsplannen zodat werk met werk gemaakt kan worden (bijvoorbeeld pas zonnepanelen plaatsen op moment dat dak vervangen wordt). | |
Groen | |
Beleidskader | |
Vanaf 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming van toepassing. Hierin zijn onder andere de oude Boswet en de Flora en Faunawet opgenomen. | |
Financiële consequenties | |
n.v.t. | |
Ontwikkelingen | |
n.v.t. | |
Kunstwerken / bruggen | |
Beleidskader | |
De gemeenteraad heeft op 7 juli 2015 de notitie onderhoud bruggen (2016 tot en met 2025) vastgesteld en de benodigde financiële middelen ter beschikking gesteld. | |
Financiële consequenties | |
Vanaf 2023 is het jaarlijkse beschikbaar budget van € 10.000 structureel verhoogd met € 100.000. | |
Ontwikkelingen | |
In 2025 wordt een inspectie van alle bruggen uitgevoerd. | |
Openbare verlichting | |
Beleidskader | |
Beleidsplan openbare verlichting Gemeente Deurne, juni 2015. | |
Financiële consequenties | |
Er wordt een plan voor de vervanging van masten en armaturen opgesteld. Hiervoor zijn middelen opgenomen in de begroting. Zie hiervoor ook de risicoparagraaf voor dit onderwerp. | |
Ontwikkelingen | |
Sanering Uitbreiding Vervanging masten en armaturen Duurzaamheidsmaatregel | |
Riolering | |
Beleidskader | |
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 | |
Financiële consequenties | |
De ontwikkelingen in 2023 hebben geen financiële consequenties voor de begroting. | |
Ontwikkelingen | |
In het beheer van de riolering en de zorgplicht voor regenwater en grondwater speelt klimaatadaptatie een steeds grotere rol. Bescherming tegen wateroverlast wordt niet alleen geregeld door aanpassing van de riolering, maar ook door een passende inrichting van de openbare ruimte. De kosten voor aanleg van voorzieningen om overtollig regenwater op te vangen (wadi’s en regenwaterbuffers) zijn geraamd binnen het gemeentelijk rioleringsplan. Daarnaast wordt een beroep gedaan op de inwoners van Deurne om water zoveel mogelijk op eigen terrein vast te houden. Ervaring leert dat veel tuinen verhard zijn en dat daardoor de belasting op het rioolstelsel toeneemt. Sinds juni 2020 is er daarom een subsidieregeling die inwoners stimuleert om zelf regenwater op te vangen. | |
Speelvoorzieningen | |
Beleidskader | |
| |
Financiële consequenties | |
Er is voldoende budget om het beheer en onderhoud van de speeltoestellen te bekostigen. Jaarlijks wordt er € 60.200 gestort in de onderhoudsvoorziening speelvoorzieningen. Dit volgens de notitie spelen gemeente Deurne. | |
Ontwikkelingen | |
n.v.t. | |
Sportvelden | |
Beleidskader | |
Privatiseringsovereenkomsten met de sportverenigingen. | |
Financiële consequenties | |
Het begrotingsbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De veldbijdragen worden eens per 4 jaar geïndexeerd. | |
Ontwikkelingen | |
Zie thema Goede voorzieningen, onderdeel Aan de slag: Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt. | |
Verkeer | |
Beleidskader | |
Er is geen vastgesteld beleid voor de verkeersregelinstallaties. | |
Financiële consequenties | |
In het proces van basis in Beeld worden middelen voor vervanging en investeringen meegenomen. | |
Ontwikkelingen | |
Er staan verder geen ontwikkelingen en/of vervangingen op de planning. | |
Water | |
Beleidskader | |
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 | |
Financiële consequenties | |
De ontwikkelingen in 2023 hebben geen financiële consequenties voor de begroting. | |
Ontwikkelingen | |
Waterschap Aa en Maas voert periodiek onderhoud uit aan haar watergangen. Dit onderhoud bestaat uit het regelmatig maaien van de slootkanten en het baggeren van de sloten op het moment dat deze niet meer voldoen aan het gewenste profiel. De gemeente heeft ontvangstplicht voor het maaisel en het baggerslib als de watergang naast gemeentegrond ligt. In 2023 baggert het Waterschap geen watergangen waar de gemeente slib hoeft te ontvangen. | |
Wegen | |
Beleidskader | |
De provincie heeft geconcludeerd dat gemeente Deurne voldoende budget heeft om de onderhoudsopgave 2020-2024 uit te voeren. | |
Financiële consequenties | |
Zoals de regelgeving voorschrijft, zijn de (vervangings-) investeringen en groot onderhoud gescheiden in de begroting. De structurele dekking van de kapitaallasten van de investeringen komt uit de evenredige verlaging van de dotatie aan de voorziening groot onderhoud wegen. Door de verschuiving van groot onderhoud naar investeringen zal er minder worden onttrokken aan de voorziening. | |
Ontwikkelingen | |
De gemeenteraad heeft het kwaliteitsniveau van de wegen vastgesteld. |
ROZ-Kengetallen 2022 | ||
Onderhoudskosten per m2 BVO per jaar (2021) | ||
€ 18,85 | Bijeenkomstgebouw | |
---|---|---|
€ 17,75 | Sportaccommodatie | |
€ 11,51 | Kantoor | |
€ 7,64 | Winkel | |
€ 12,50 | Winkel |
Voorziening 2021 | |||
---|---|---|---|
2021 | |||
stand voorziening 1-1 | € 2.702.614 | ||
extra stortingen | € 0 | ||
toevoeging aan voorziening | € 526.478 | + | |
stand voorziening 31-12 | € 3.229.092 | ||
begroot onderhoudsbudget | € 1.024.230 | ||
werkelijke onderhoudskosten | € 497.752 | - | |
toevoeging aan voorziening | € 526.478 |
Meerjarenonderhoudplan t.o.v. voorziening | ||||||||||||||||
Gem. kosten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | Totaal | |||||
Kernbezit (2) | ||||||||||||||||
Totaal | € 157.235 | € 84.762 | € 167.854 | € 115.842 | € 254.652 | € 84.987 | € 232.561 | € 207.530 | € 101.677 | € 198.450 | € 124.033 | € 1.572.347 | ||||
Maatschappelijk Vastgoed (17) | ||||||||||||||||
Totaal | € 616.402 | € 669.534 | € 620.546 | € 655.573 | € 905.624 | € 712.284 | € 359.990 | € 618.398 | € 598.431 | € 404.093 | € 619.553 | € 6.164.025 | Voorziening 2021 | |||
Overig Vastgoed (14) | 2021 | |||||||||||||||
Totaal | € 258.376 | € 178.608 | € 210.438 | € 290.199 | € 467.384 | € 184.135 | € 177.848 | € 162.034 | € 260.879 | € 486.551 | € 165.685 | € 1.644.964 | stand voorziening 1-1 | |||
Totaal | extra stortingen | |||||||||||||||
Totaal onderhoudskosten | € 1.032.013 | € 932.904 | € 998.838 | € 1.061.613 | € 1.627.660 | € 981.406 | € 770.398 | € 987.962 | € 960.987 | € 1.089.094 | € 909.271 | € 9.381.335 | toevoeging aan voorziening | |||
toevoeging voorziening | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | stand voorziening 31-12 | |||||
stand voorziening 1-1 | € 3.229.092 | € 3.217.825 | € 3.140.624 | € 3.000.648 | € 2.294.624 | € 2.234.855 | € 2.386.094 | € 2.319.770 | € 2.280.419 | € 2.112.963 | ||||||
stand voorziening 31-12 | € 3.217.825 | € 3.140.624 | € 3.000.648 | € 2.294.624 | € 2.234.855 | € 2.386.094 | € 2.319.770 | € 2.280.419 | € 2.112.963 | € 2.125.329 | begroot onderhoudsbudget |
Reserve 2021 | |||
---|---|---|---|
2021 | |||
stand reserve 1-1 | € 1.044.919 | ||
stand reserve 31-12 | € 1.110.902 | ||
Onderhoudsbudget | € 233.253 | ||
Werkelijk onderhoudsbudget | € 167.270 | ||
Storting in reserve | € 65.983 |