Paragrafen

Bedrijfsvoering

Algemeen
Het realiseren van doelstellingen is mede afhankelijk van een goede sturing en van een goede interne bedrijfsvoering. In deze paragraaf gaan we in op actuele ontwikkelingen op deze terreinen.


Planning en Control
Als vertegenwoordiging van de inwoners van onze gemeente heeft de raad een sturende en controlerende rol. De vraag welke doelen de gemeente nastreeft en welke maatregelen en middelen daarvoor beschikbaar zijn beantwoorden we in de begroting. De controle op de uitvoering vindt plaats via raadsoverzichten en de jaarstukken.  In de raadsoverzichten rapporteren we over de wijzigingen van de begroting en kan de raad de begroting aanpassen. In het jaar daarop leggen we in de jaarstukken verantwoording af over het hele begrotingsjaar.

Continu sturen
De gemeente Deurne is eind 2019 gestart met Continu sturen, met als doelstelling tussentijds grip te hebben, te houden en waar mogelijk bij te kunnen sturen door te anticiperen op interne & externe ontwikkelingen. Met andere woorden continu inzicht in de financiële positie en mogelijkheid om besluitvorming op te starten voor nieuwe initiatieven. Hierdoor is er géén vertraging doordat bestuur of organisatie moet wachten op een fiat van de gemeenteraad op de mutatie verwerkt in een van de P&C-producten. Continu sturen is een instrument wat het mogelijk maakt om tijdig te kunnen bijsturen op beleid en/of financiën. In 2022 is continu sturen verder doorontwikkeld en is het proces verbeterd.

Gemeentefinanciën op langere termijn onzeker
Het kabinet heeft een éénmalige rijksbijdrage van 1 miljard toegevoegd aan het gemeentefonds. Na 2026 gaat de rijksbijdrage weer fors omlaag. We zetten daarom ook in op het versterken van de robuustheid van onze gemeentefinanciën. We doen dit door zoveel mogelijk onzekerheden financieel te vertalen in deze begroting.

Digitaal werken
In de afgelopen jaren zijn stappen gezet om meer digitaal te kunnen werken, zo zijn de werkplekvoorzieningen vervangen door een mobiele variant en kunnen vergaderingen digitaal plaats vinden.

Dienstverlening: Eén loket en één ontmoetingstafel
We investeren in onze gemeenschappelijke dienstverlening onder één dak, waarbij steeds meer sprake is van één loket en één ontmoetingstafel. Inwoners worden dan snel op het juiste spoor gezet. Deze toegevoegde waarde groeit door naar gemeenschappelijke dienstverlening waarin de vraag van de klant centraal staat. Effectieve en efficiënte dienstverlening dus.
Krapte arbeidsmarkt
Wat niet aan de gemeente Deurne voorbij gaat, is de krapte op de arbeidsmarkt. Om alle ambities uit te kunnen voeren, hebben we gekwalificeerde medewerkers nodig. Het werven, binden en boeien van medewerkers blijkt in de overspannen arbeidsmarkt een behoorlijke opgave. Onder andere door samen te werken in Peelverband etaleren we ons als aantrekkelijke werkgever. Zodat we ook in 2023 voor alle inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners klaar staan, want:
“Deurne. Daar doen we het voor.”
Informatiebeveiliging
Gemeenten gebruiken voor de uitvoering van hun taken over het brede spectrum van beleidsterreinen diverse mogelijkheden van informatie-uitwisseling, zowel onderling als met diverse ketenpartners. Het is daarbij van belang dat gegevens beschikbaar en betrouwbaar zijn. Daarnaast mogen informatie en persoonsgegevens alleen voor bevoegden inzichtelijk zijn. De informatiebeveiliging en privacybescherming moet daarom goed geborgd zijn.
Per 2020 geldt een geactualiseerd normenkader informatiebeveiliging: De Basesline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Deze is niet zoals eerder gemeente-specifiek, maar voor de gehele overheid. Hierin speelt risicomanagement een grotere rol.


Privacy
De gemeente Deurne zet actief in op informatiebeveiliging en privacy in de keten. Daarbij hoort ook het uitvoeren van privacy audits (PIA) op de gemeentelijke processen. Op basis van een analyse uit 2019 blijkt dat in 20% van de gemeentelijke processen een specifieke audit benodigd is. Vanaf 2021 worden deze audits uitgevoerd. De audits geven inzicht in de mogelijk (negatieve) gevolgen van het gebruik van persoonsgegevens voor de betrokken personen en organisaties en geven tips en richting aan de oplossing daarvan. Jaarlijks zullen deze privacy gevoelige processen opnieuw worden geaudit. Ook voor nieuwe privacy gevoelige processen wordt een privacy audit uitgevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 11/30/2022 16:10:56 met de export van 11/07/2022 16:44:25