Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2026. De vergelijkende cijfers uit de rekening 2021 en de gewijzigde begroting 2022 worden ook weergegeven.
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | -10.796 | -13.824 | -15.152 | -15.530 | -15.650 | -16.233 | |
Algemene uitkering | -81 | -125 | -140 | -156 | -168 | ||
Lokale heffingen | -481 | -501 | -438 | -442 | -120 | -120 | |
Overige baten en lasten | 479 | -1.970 | -1.507 | -1.992 | -2.483 | -2.969 | |
Financiering | -449 | 28 | 55 | 516 | 611 | 698 | |
Overhead | -10.336 | -11.301 | -13.137 | -13.471 | -13.503 | -13.675 | |
Vennootschapsbelasting | -9 | 0 | 0 | 0 | |||
Baten | 65.050 | 66.468 | 72.090 | 75.931 | 78.902 | 75.127 | |
Algemene uitkering | 56.135 | 56.231 | 61.570 | 65.201 | 67.829 | 63.687 | |
Lokale heffingen | 8.705 | 8.878 | 9.219 | 9.550 | 9.909 | 10.278 | |
Overige baten en lasten | -714 | 516 | 575 | 574 | 561 | 561 | |
Financiering | 690 | 632 | 464 | 344 | 343 | 341 | |
Overhead | 235 | 211 | 261 | 261 | 261 | 261 | |
Saldo van baten en lasten | 54.254 | 52.644 | 56.938 | 60.401 | 63.252 | 58.894 | |
Stortingen in reserves | -6.187 | -752 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 1.287 | 728 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 44.127 | 52.620 | 56.938 | 60.401 | 63.252 | 58.894 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2023 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2022-2025 | 51.022 | 51.580 | 52.787 | 52.766 | |
Mutaties tot en met juli 2022 | 1.270 | 1.026 | 1.190 | 1.167 | |
Startsaldo begroting 2023-2026 | 52.292 | 52.606 | 53.977 | 53.933 | |
Vraag naar middelen | 4.645 | 7.794 | 9.275 | 4.961 | |
Bestaand beleid | 66 | 130 | 57 | -64 | |
Kapitaallasten | 660 | 388 | 234 | 353 | |
Loon- & prijsindex | 260 | 87 | -85 | -258 | |
Gemeentefonds | 5.748 | 8.784 | 10.389 | 6.249 | |
Ontwikkelingen | -1.715 | -1.280 | -1.005 | -1.005 | |
Wens | -373 | -315 | -315 | -315 | |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 56.938 | 60.401 | 63.252 | 58.894 |
Toelichting ontwikkelingen
Onderstaande tabel geeft een toelichting op de wensen en ontwikkelingen in het meerjarenperspectief.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Communicatie duurzaamheid | -34 | -45 | -45 | -45 |
Alle gemeenten in Nederland, zo ook Deurne, krijgen een groeiende verantwoordelijkheid in de Europese en landelijke duurzaamheidsdoelstellingen. Behalve dat dit een vraagstuk is van bovenaf, is het ook een lokaal maatschappelijk vraagstuk dat zich onder andere vertaalt in droge voeten, gezondheid en voldoende betaalbare energie voor de toekomst. Dit vereist goede communicatie en participatie met onze burgers.
Communicatie in relatie tot dienstverlening | -146 | -165 | -165 | -165 |
---|
De relatie tussen de gemeente en haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners is afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Waar de gemeente eerder vooral een sturende rol had, vraagt deze tijd ook andere rollen. Een gemeente is nu meer faciliterend en reageert meer vanuit de behoefte en signalen die uit de samenleving komen. Daarbij zoekt zij de samenwerking en de dialoog op.
Dit vraagt om een betere aansluiting bij de huidige communicatiekanalen, waaronder social media en andere digitale kanalen.
Het gevraagde budget wordt ingezet om invulling te geven aan deze veranderende rol van de gemeente.
Contentbeheer | -68 | -90 | -90 | -90 |
---|
Online dienstverlening is niet meer weg te denken uit het huidige en toekomstige dienstverleningsaanbod van gemeenten. Digitale dienstverlening is snel, efficiënt, interactief en op maat aan te bieden aan inwoners en ondernemers. Dat is wat de samenleving verwacht en die verwachtingen worden in de toekomst alleen maar hoger. Aan de basis van goed contentbeheer ligt een goede organisatie en inrichting van een online-team.
Cybercrisis | -44 | -24 | -24 | -24 |
---|
Informatie en ICT-systemen zijn kwetsbaar, ondanks alle preventieve maatregelen die genomen worden om die kwetsbaarheid te beperken. Op een cybercrisis, zoals bijvoorbeeld een aanval van hackers, willen we snel en goed kunnen reageren. Zo zorgen we dat gevolgen voor de samenleving zo klein mogelijk blijven en de gemeentelijke organisatie niet stilvalt, onze gegevens veilig zijn en de dienstverlening op peil blijft.
Dienstverlening | -130 | 0 | 0 | 0 |
---|
De urgentie is uitgesproken om de externe dienstverlening te verbeteren. Deze is vastgelegd in de visie op Dienstverlening. Deze investering is bedoeld voor een externe projectleider die ervoor zorgt dat we tot concrete uitvoering komen. De maatschappelijke impact van een verbetering van onze dienstverlening schatten we als heel groot en passend bij wat van ons gevraagd wordt in de huidige maatschappij.
Facilitaire dienstverlening en gastheerschap | -116 | -155 | -155 | -155 |
---|
Facilitaire dienstverlening in het Huis voor de Samenleving:
Met de ingebruikname van het Huis voor de Samenleving wordt er van de facilitaire dienstverlening naast huismeesterschap, steeds meer gevraagd op het gebied van “gastheerschap”. De facilitaire dienstverlening ondersteunt alle gebruikers in het Huis voor de Samenleving. Daarnaast is een bredere bezetting ook nodig in het kader van de veiligheid en ondersteuning, met name wanneer er bezoekers in het gebouw aanwezig zijn. Het huidige takenpakket, aangevuld met de verwachte extra taken en een verruiming van de openingstijden vraagt om de borging van een goede bezetting. Op deze manier is een goede bezetting geborgd. Tenslotte is “Dienstverlening” als vijfde urgentie opgenomen in het raadsprogramma. Dit verdient dus extra aandacht en verdere ontwikkeling. De uitwerking in mensen en middelen wordt verder uitgewerkt in het facilitair plan.
Gastvrije ontvangst in het Huis voor de Samenleving:
Gemeente Deurne is gastheer van alle (toekomstige) huurders in het Huis voor de Samenleving en heeft de ambitie dat bij binnenkomst duidelijk is waar men terecht kan voor informatie en doorverwijzing.
In 2019 heeft een pilot plaats gevonden met de inzet van een gastvrouw bij de ontvangst. Uit evaluatie van deze pilot is gebleken dat bezoekers het prettig vinden een eerste aanspreekpunt te hebben bij binnenkomst. De gastvrouw-/heer helpt de bezoekers de weg te vinden binnen het Huis voor de Samenleving. Daarnaast zal de openstelling van het Huis voor de Samenleving ruimer zijn (bijvoorbeeld door de zaterdagopenstelling) en gaat de gastvrouw/-heer een bredere klantenkring (alle huurders in het Huis voor de Samenleving) te woord staan.
Gemeentebreed Dashboard | 0 | -25 | -25 | -25 |
---|
Om met de gemeentelijke dienstverlening beter en sneller te kunnen inspelen op ontwikkelingen en actueel overzicht te houden op de vastgestelde kritische prestatie indicatoren (KPI’s) worden ontwikkelingskosten gedaan. Het dashboard geeft alle gemeentelijke gremia in staat om in een voortijdig stadium bij te sturen.
ICT bewakingssysteem en -diensten | -60 | -40 | -40 | -40 |
---|
De risico’s voor ICT-systemen en informatie zijn zo groot dat passieve beveiliging niet meer genoeg is. Actief bewaken en snel reageren is nodig. Vergelijk dit met een “inbraakalarm en beveiligers” voor een bedrijfsgebouw. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) verplicht ons ook deze maatregel te nemen.
Onderzoek salarishuis | -25 | 0 | 0 | 0 |
---|
Onderzoek arbeidsvoorwaarden; de uitstroom van medewerkers van de gemeente Deurne is al een aantal jaren hoog. In het jaar 2021 bedroeg het percentage uitstroom 10,4. Dit heeft meerdere oorzaken. Een daarvan heeft wellicht een relatie met de arbeidsvoorwaarden van de gemeente Deurne ten opzichte van andere gemeentelijke werkgevers. Om hier een objectief beeld over te verkrijgen wordt een onderzoek opgestart.
Personeel en Organisatie | -835 | -865 | -590 | -590 |
---|
De gemeente Deurne is volop in beweging. Intern onderzoek laat zien dat er onvoldoende capaciteit en middelen zijn voor de uitvoering van de basistaken en de ondersteuningsbehoefte van de organisatie in de realisatie van haar ambities.
- Gevolgen arbeidsmarkt; ook binnen de gemeente Deurne ervaren we de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. De gevolgen zijn merkbaar door hoge inhuurkosten en stijging van kosten voor zowel eigen werving en selectie. Ook vraagt de inzet van gespecialiseerde kanalen voor sleutelposities en moeilijk vervulbare functies meer capaciteit en middelen. Tevens zal er doorontwikkeling plaats moeten vinden op recruitment en versterking van ons eigen werkgeversmerk. Het binden, boeien, leren en ontwikkelen van personeel is gelet op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Intensivering van de samenwerking met de Peelgemeenten is ingezet, maar ook binnen gemeente Deurne zelf vraagt dit om extra capaciteit en middelen, zowel incidenteel als structureel.
- Organisatieontwikkeling; het lopende ontwikkeltraject “Samen op pad” binnen de gemeente Deurne is volop in ontwikkeling. Recent is de nieuwe organisatievisie vastgesteld. Met de visie streeft de gemeente onder andere naar een organisatie van bevlogen en betrokken medewerkers, die hun werk met plezier doen en voldoende uitdaging ervaren. Om dit te realiseren wordt een organisatie -ontwikkelroute opgesteld. Dit zal effect hebben op de vraag naar capaciteit en middelen.
Met deze vraag naar middelen kunnen we het team P&O inrichten voor het uitvoeren van deze basistaken én de ingezette ambities van de organisatiedoelstellingen realiseren.
Wet open overheid | -119 | -135 | -135 | -135 |
---|
De WOO (Wet Open Overheid) is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en regelt het recht van burgers op informatie van de overheid. Hierdoor krijgen inwoners meer inzicht in het handelen van de overheid. De wetswijziging is ook van toepassing voor de gemeente Deurne.
Vanuit het Rijk wordt structureel € 75.000 en incidenteel € 60.000 toegekend.
De incidentele middelen worden ingezet om systemen te verbeteren, medewerkers op te leiden en processen te verbeteren en aan te passen. Met de structurele middelen is het mogelijk om werkuren beschikbaar te stellen om de actieve openbaarmaking van de informatiecategorieën, zoals genoemd in de WOO, te realiseren en om systemen te beheren en te onderhouden.
Zaaksysteem | -511 | -51 | -51 | -51 |
---|
Dit zijn de kosten voor de vervanging van het huidige zaaksysteem. Hiermee realiseren we een betere dienstverlening en bedrijfsvoering. Ook geven hiermee onze inwoners en bedrijven meer inzicht in de afhandeling van hun aanvragen.