Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2026. De vergelijkende cijfers uit de rekening 2021 en de gewijzigde begroting 2022 worden ook weergegeven.
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | -41.020 | -41.549 | -42.661 | -42.077 | -41.089 | -41.007 | |
Gezondheidszorg | -1.171 | -1.112 | -1.312 | -1.350 | -1.376 | -1.378 | |
Jeugd | -8.344 | -8.376 | -8.650 | -8.537 | -7.911 | -8.018 | |
Maatschappelijke ondersteuning | -13.540 | -13.295 | -14.045 | -13.642 | -13.333 | -13.281 | |
Werk & inkomen | -14.035 | -15.006 | -14.724 | -14.625 | -14.530 | -14.398 | |
Onderwijs | -3.930 | -3.760 | -3.930 | -3.924 | -3.939 | -3.932 | |
Baten | 7.218 | 7.488 | 7.135 | 7.135 | 7.133 | 7.133 | |
Maatschappelijke ondersteuning | 227 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 | |
Werk & inkomen | 6.361 | 6.886 | 6.559 | 6.559 | 6.559 | 6.559 | |
Onderwijs | 630 | 446 | 420 | 420 | 418 | 418 | |
Saldo van baten en lasten | -33.802 | -34.060 | -35.526 | -34.942 | -33.956 | -33.874 | |
Stortingen in reserves | -134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 292 | 102 | 50 | 35 | 49 | 49 | |
Resultaat | -33.644 | -33.958 | -35.475 | -34.907 | -33.907 | -33.824 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2023 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2022-2025 | -34.014 | -33.838 | -33.240 | -33.149 | |
Mutaties tot en met juli 2022 | 257 | 40 | -149 | -191 | |
Startsaldo begroting 2023-2026 | -33.758 | -33.798 | -33.389 | -33.340 | |
Vraag naar middelen | -1.718 | -1.109 | -518 | -484 | |
Bestaand beleid | 18 | 37 | -11 | -92 | |
Kapitaallasten | -51 | -51 | -50 | -49 | |
Loon- & prijsindex | -365 | -365 | -365 | -365 | |
Gemeentefonds | 14 | 131 | 770 | 858 | |
Ontwikkelingen | -367 | -258 | -258 | -233 | |
Wens | -966 | -603 | -603 | -603 | |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | -35.475 | -34.907 | -33.907 | -33.824 |
Toelichting ontwikkelingen
Onderstaande tabel geeft een toelichting op de wensen en ontwikkelingen in het meerjarenperspectief.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Behoud subsidieregeling kinderopvang | -50 | -50 | -50 | -50 |
De gemeente Deurne heeft een subsidieregeling kinderopvang. De regeling kent twee onderdelen. Het eerste onderdeel zorgt voor het toegankelijk maken van kinderopvang voor ouders die niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag. Het tweede onderdeel zorgt voor het behoud van kinderopvang in kleine kernen.
Als ouders aantoonbaar geen recht op kinderopvangtoeslag hebben, dan kunnen zij via de gemeente een beroep doen op een tegemoetkoming. Daarnaast is het van belang dat ieder kind naar een kinderopvang in de nabije omgeving kan gaan. En daarmee het behoud van de kinderopvang in de kleine kernen.
Beleidsplan Sociaal Domein 2024-2028 | -50 | 0 | 0 | 0 |
---|
Het huidige beleidsplan sociaal domein is verlengd tot en met 2023. In 2023 moet een nieuw beleidsplan worden opgesteld. Gezien de urgentie Gezonder Deurne wordt in 2023 een beleidsplan en uitvoeringsplan ‘positieve gezondheid’-overeenkomstig het model uit de ambtelijke verkenning-opgesteld. We vinden het belangrijk om dit beleid tot stand te laten komen via een breed participatietraject.
Betrokkenheid maatschappelijk veld | -75 | 0 | 0 | 0 |
---|
Om te zorgen dat beleid goed aansluit bij de lokale situatie en behoefte is het belangrijk om het maatschappelijk veld te betrekken. Dit geldt specifiek voor het beleidsplan 'positieve gezondheid' dat in 2023 wordt opgesteld.
Budget Heroriëntatie en Schuldhulpverlening aan ondernemers | -30 | -30 | -30 | -30 |
---|
Mede door de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 januari 2021 is ook het verlenen van schuldhulp aan ondernemers een wettelijke taak voor gemeentes.
De gemeenten in onze arbeidsmarktregio willen ondernemers in zwaar weer ondersteunen en weer toekomstperspectief bieden. Zij hebben ervoor gekozen om de dienstverlening centraal te organiseren bij Senzer. Dit vraagt namelijk een expertise die bij de lokale schuldhulp voor particulieren niet aanwezig is en bij Senzer wel.
De gevolgen van de corona-maatregelen en de huidige inflatie maakt dat steeds meer ondernemers het niet meer alleen redden. In 2022 hebben in het eerste kwartaal al 4 Deurnese ondernemers van deze mogelijk gebruik gemaakt door zich ofwel te oriënteren op andere manieren om inkomen te verwerven (2) of door schuldhulpverlening voor hun onderneming (2).
In 2023 wordt de tot nu toe ingezette hulpverlening geëvalueerd. Dan kan ook toekomstige budgetvraag worden onderbouwd. De huidige budgetvraag is gebaseerd op een raming van € 4.500 per traject en een inschatting van 6 tot 7 trajecten per jaar.
Budget voor urgenties omtrent gezondheid | -100 | 0 | 0 | 0 |
---|
Het beschikbaar hebben van budget voor urgenties helpt om snel in te kunnen springen op ontwikkelingen, vragen die zich aandienen vanuit organisaties of burgers, het uitvoeren van kleine (externe) onderzoeken of anderszins. De praktijk leert dat ‘ontwikkelingen, ideeën en/of vragen danwel problemen die (snel) opgelost moeten worden’ zich ad hoc aandienen tijdens of in de voorbereiding van (lopende) projecten.
Met vaststelling van het beleidsplan en uitvoeringsplan positieve gezondheid worden ook de programma- en uitvoeringskosten onderbouwd.
Extra bijdrage Grip op Schuld | -145 | -145 | -145 | -145 |
---|
Het aantal mensen dat moeite heeft het huishoudboekje maandelijks sluitend te krijgen neemt door de energie-crisis en inflatie enorm toe. De vraag naar schuldhulp stijgt. Daarnaast vraagt ook een toename van de wettelijke taken om extra inzet. Deze taken zijn bij Grip op Schuld belegd.
Hierdoor is het belangrijk dat de huidige inzet van Grip op Schuld wordt voortgezet. De inzet en daarmee de ondersteuning van onze burgers wordt nu structureel geregeld.
Extra bijdrage Leergeld | -30 | -30 | -30 | -30 |
---|
Als ouders of verzorgers over onvoldoende financiële middelen beschikken zorgt stichting Leergeld dat kinderen kunnen deelnemen aan school- en vrijetijdsactiviteiten, zoals sport, muziek- en zwemles. Ook vergoedt stichting Leergeld een tweedehands fiets of een (al dan niet gebruikte) laptop.
Door de hoge inflatie stijgen de kosten voor de gezinnen. Hierdoor stijgt ook het aantal kinderen dat opgroeit in armoede. Om die stijging op te vangen is het budget verhoogd.
Gezondheid - Inrichting van de openbare ruimte om gezonde leefstijl te stimuleren | -25 | -25 | -25 | -25 |
---|
Het gaat om het beschikbaar hebben van een uitvoeringsbudget om daarmee snel in te kunnen springen op burgerinitiatieven of de meerkosten te dekken bij renovaties/aanpassingen in de openbare ruimte.
Gezondheidsbeleid | -68 | -90 | -90 | -90 |
---|
Gezondheid is voor iedereen van belang. Het zorgt ervoor dat inwoners zich op alle leefgebieden prettig voelen en mee kunnen doen in de samenleving. In Deurne ontbreekt op dit moment een samenhangend positief gezondheidsbeleid, terwijl gezondheid wel een van de belangrijke opgaven van de gemeente is. Met deze middelen wordt een beleidsmedewerker gezondheid aangetrokken.
Hardheidsclausule | -20 | -20 | -20 | -20 |
---|
De gemeente Deurne kent een hardheidsclausule jeugd. Met deze hardheidsclausule kan maatwerk geboden voor jeugdigen met een ondersteuningsvraag die niet valt onder geldende regelgeving en budgetten. Voorwaarde hierbij is dat er geen alternatief is en dat betrokken gezins- en jongerencoach en eventuele hulpverleners het eens zijn dat die ondersteuning wel nodig is.
Het gaat hierbij vaak om vervoer naar landelijke jeugdhulp, waarbij de kosten en/of frequentie van vervoer door ouders niet geregeld kunnen worden. Maar ook werkactiveringstrajecten die niet onder regelingen vallen door bijvoorbeeld de leeftijd van jongeren vallen onder de hardheidsclausule.
Jonge aanwas/ Ondermijning in het Sociaal Domein | -18 | -18 | -18 | -18 |
---|
De gemeente Deurne kent een hoge prioriteit toe aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Er bestaat een app die door onderwijs en politie gebruikt wordt in het herkennen van signalen van ondermijning. Deze is op maat gemaakt app voor Zorg in Deurne. De ontwikkel- en implementatiefase is gefinancierd vanuit een landelijk pilotproject. De pilot is inmiddels met succes afgerond. De bedoeling is vanaf nu de app structureel te gebruiken.
Logeerhuis Plezant | -25 | -25 | -25 | -25 |
---|
Logeerhuis Plezant is een regionale logeervoorziening waar mensen met (een vermoeden van) dementie tijdelijk kunnen verblijven om zo de mantelzorger te ontlasten. De bevolkingssamenstelling vergrijst, waardoor de vraag naar ondersteuning en zorg blijft toenemen. Ook het aantal mensen met dementie neemt toe. De zorg voor een partner of familielid met (een vermoeden van) dementie thuis kan behoorlijk zwaar zijn, zowel fysiek als emotioneel. Logeerhuis Plezant verlicht tijdelijk de druk. Dit voorkomt uitval van de mantelzorger en zorgt ervoor dat mensen met dementie langer thuis kunnen wonen.
Nu Niet Zwanger | -25 | -25 | -25 | 0 |
---|
Het programma Nu Niet Zwanger (NNZ) is gericht op onbedoelde zwangerschappen bij kwetsbare mensen te voorkomen. NNZ biedt hulpverleners concrete middelen om hun cliënten in een open en eerlijk gesprek te laten nadenken over hun kinderwens, seksualiteit en anticonceptie.
Het Ministerie van VWS heeft opdracht gegeven om het programma Nu Niet Zwanger landelijk uit te rollen. In het Algemeen Bestuur van de GGD is afgesproken om de uitrol regiobreed op te pakken, waarbij de GGD projectleider is. NNZ moet de komende jaren ingebed worden in de reguliere lokale structuur.
Ondersteuning verenigingen | -25 | -25 | -25 | -25 |
---|
Lokale verenigingen leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van wijken en dorpen. Dit geldt zowel voor grote als kleine verenigingen. Signalen komen binnen dat verenigingen mogelijk niet meer volledig aan hun administratieve en bestuurlijke taken kunnen voldoen. Deurne wil hierin ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat verenigingen, en dus de leefbaarheid van wijken, behouden blijven. Om te voorzien in de ondersteuningsbehoefte is budget nodig. Dit budget kan ingezet worden voor activiteiten en dienstverlening waar de verenigingen behoefte aan hebben.
Ontwikkeling ondersteuning verenigingen | -150 | -150 | -150 | -150 |
---|
Lokale verenigingen en vrijwilligersorganisaties leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van wijken en dorpen. Dit geldt zowel voor grote als kleine verengingen. Signalen komen binnen dat kleine verenigingen mogelijk niet meer volledig aan hun administratieve en bestuurlijke taken kunnen voldoen. Vanuit de gemeente Deurne willen we ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat verenigingen en dus de leefbaarheid van wijken behouden blijven. Daarbij hebben wij ook de intentie dat ook verenigingen en vrijwilligersorganisaties meer samenredzaam kunnen zijn.
Participatie | -34 | -45 | -45 | -45 |
---|
Om ervoor te zorgen dat het beleid wordt afgestemd op de lokale behoefte en situatie, worden de inwoners meer betrokken om zo participatie te stimuleren en draagvlak te creëren.
Samenwerking huisartsen | -14 | -18 | -18 | -18 |
---|
Huisartsen hebben een belangrijke signalerende functie, niet alleen voor medische, maar juist ook voor niet-medische problematiek van onze inwoners. Ook zijn huisartsen net als gezins- en jongerencoaches verwijzer voor jeugdhulp.
Sociaal mee kunnen blijven doen | -300 | 0 | 0 | 0 |
---|
Preventieakkoord
Het preventieakkoord wordt uitgevoerd onder ‘Kei Goed Gezond en Gelukkig Deurne’. Als gevolg van stijgende kosten door de internationale energiecrisis, willen we dat de schoolgaande kinderen mee blijven doen. Een incidentele ophoging van het budget biedt de mogelijkheid tot meer initiatieven.
Eenmalige tegemoetkoming verenigingen en vrijwilligersorganisatie.
In de huidige samenleving neemt het belang en de rol van vrijwilligerswerk en verenigingen toe. Zij vormen één van de pijlers voor leefbare en dorpen en wijken. Zij zijn het cement van de maatschappij. Ook zij hebben forse kostenstijgingen als gevolg van internationale energiecrisis. Het is van belang dat verenigingen financieel worden ondersteund om een substantiële bijdrage te kunnen blijven leveren aan de Deurnese samenleving. Vandaar dat een eenmalige verhoging van de subsidies Vrijwillige inzet categorie 1 tot en met 3, accommodatie gebonden subsidies en veldbijdragen op zijn plaats is.
Mantelzorgwaardering
De inzet van mantelzorgers blijft onverminderd belangrijk. Er wordt ook een steeds groter beroep gedaan op mantelzorgers door de grote tekorten aan zorgpersoneel. Daarom wordt het bedrag voor de mantelzorgwaardering voor 2023 opgehoogd naar het bedrag van € 100 per persoon. Met deze incidentele verhoging wordt een kleine bijdrage geleverd aan de kostenstijgingen als gevolg van de internationale energiecrisis.
Stichting Leergeld
Vanwege de stijgende energieprijzen kampen gezinnen met steeds grotere financiële tekorten. Daarom wordt het budget van Stichting Leergeld voor 2023 per kind opgehoogd naar € 600 per kind.
Statushouders/vluchtelingen/arbeidsmigranten/ontheemden/Oekraïners | -59 | -75 | -75 | -75 |
---|
De discussie over de noodzaak van opvang, ondersteuning en begeleiding van ontheemden, statushouders en vluchtelingen is in de huidige tijd overbodig. De verwachting is dat dit vraagstuk niet op korte termijn is opgelost. Het opvang-vraagstuk gaat dus ook gevolgen hebben voor de sociaalmaatschappelijke kant van degene die opgevangen worden als ook de omgeving waar de opvang plaatsvindt. Gelet op de urgentie van het vraagstuk worden -vooralsnog voor de duur van 4 jaar- middelen gevraagd om die sociaalmaatschappelijke kant vorm te geven.
Toename gebruik Leerlingenvervoer | -90 | -90 | -90 | -90 |
---|
Als een leerling niet zelfstandig naar school kan of als de school te ver weg is, kan onder bepaalde voorwaarden gebruik gemaakt worden van leerlingenvervoer. Door de inzet van taxibusjes, vergoeding voor het Openbaar Vervoer (OV), de fiets of voor het zelf halen en brengen, kunnen leerlingen onderwijs volgen op de school die bij hen past.
Er is een toename van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer. Ten opzichte van het begin van het schooljaar 2021/2022 is het aantal toegenomen van 138 naar 171. Dit is een stijging van 33 leerlingen (23,9%). Ook zijn de kosten voor het taxivervoer begin dit jaar gestegen vanwege een indexering op het kilometertarief en opstaptarief.