In onderstaande tabel worden de incidentele baten en lasten per thema toegelicht.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | -15.273 | -3.767 | -1.180 | -798 | |
Gezond wonen en leven | -685 | -220 | -110 | - | |
Goede bereikbaarheid | -142 | -47 | - | - | |
Betaalbaar en divers wonen | -11.039 | -1.776 | 4 | 41 | |
Een zorgzame en veilige gemeente | -864 | -475 | -125 | -100 | |
Goede voorzieningen | -152 | -57 | -41 | 41 | |
Een gezonde lokale economie | -951 | -667 | -602 | -434 | |
Duurzaamheid | -200 | - | -68 | -90 | |
Bestuur en ondersteuning | -150 | - | - | - | |
Algemene inkomsten en uitgaven | -1.084 | -524 | -238 | -256 | |
Dienstverlening | -5 | - | - | - | |
Betaalbaar en divers wonen | 9.580 | 1.854 | - | - | |
Goede voorzieningen | 19 | 27 | 41 | -41 | |
Een gezonde lokale economie | 1.971 | 497 | 502 | 492 | |
Duurzaamheid | 125 | - | - | - | |
Algemene inkomsten en uitgaven | 160 | 41 | 41 | -24 |
Toelichting Incidentele baten en lasten
Alleen bedragen > € 50.000 worden toegelicht.
Uitvoering Projecten
We zien druk ontstaan in de organisatie als gevolg van projecten. Tegelijkertijd loopt het traject om te komen tot een investeringsplanning voor de komende jaren die is afgestemd op enerzijds de ambities van de gemeente Deurne en anderzijds de beschikbare capaciteit om projecten uit te voeren. Het traject richting de investeringsplanning wordt naar verwachting in 2023 afgerond. Om tot die tijd de lopende projecten en noodzakelijke nieuwe projecten doorgang te laten vinden, is voor 2023 budget nodig zodat waar nodig een tijdelijke extra inspanning kan worden gedaan.
Omgevingsvisie en omgevingsplan
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is al meerdere keren uitgesteld en wordt op dit moment voorzien op 1 januari 2023. Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet is de opgave nog niet afgerond en wordt gewerkt aan het optimaliseren van processen, een andere werkwijze en met name het inhoudelijk invulling geven aan een tweetal kennisinstrumenten: de Omgevingsvisie en het omgevingsplan. Hiervoor zijn in de jaren 2023, 2024 en 2025 extra, incidentele bedragen opgenomen in de begroting. De opzet is dat vanaf 2026 de activiteiten rondom de Omgevingswet onderdeel zijn van de reguliere processen en er geen aanvullende middelen meer noodzakelijk zijn.
Schone lucht akkoord
De inzet van de GGD is noodzakelijk om de invloed van lucht(-verontreiniging) gezondheid beter inzichtelijk te maken. Vervolgens is de expertise van de ODZOB (Omgevingsdienst Zuidoost Brabant) op gebied van geur, ammoniak en fijnstof nodig om vast te stellen of beleid hierop noodzakelijk is en welke elementen er dan in dat beleid verwerkt moeten worden. Deze onderzoeken lopen in 2023 en 2024.
Bereikbaarheid van werkgelegenheid
Om het mobiliteits-hub voor het stationsgebied verder te ontwikkelen is eenmalig € 100.000 nodig. Op basis van de subsidieaanvraag en cofinanciering is het aandeel van Deurne hierin € 50.000. Voor het project extra leenfietsen is € 25.000 euro nodig en voor het onderzoek naar verknoping van de N270 met de N279 eenmalig € 20.000. De werkzaamheden worden in 2023 uitgevoerd.
Grondexploitaties
De grondexploitaties zijn incidenteel van karakter.
Inzet beleidsmedewerker statushouders/vluchtelingen/arbeidsmigranten/ontheemden/Oekraïners
De discussie over de noodzaak van opvang, ondersteuning en begeleiding van ontheemden, statushouders en vluchtelingen is in de huidige tijd compleet overbodig. De verwachting is dat dit vraagstuk niet op korte termijn is opgelost. Het opvang-vraagstuk gaat dus ook gevolgen hebben voor de sociaalmaatschappelijke kant van degene die opgevangen worden als ook de omgeving waar de opvang plaatsvindt. De opvang van mensen uit Oekraïne die vanwege de oorlog zijn gevlucht, heeft wel een tijdelijk karakter. Een concrete einddatum is lastig omdat dat afhankelijk is van gebeurtenissen in Oekraïne. Dat vraagt om maatwerk. Gelet op de urgentie van het vraagstuk worden voor de duur van 4 jaar middelen gevraagd voor inzet van een beleidsuitvoerder
Inzet beleidsmedewerker welzijn
In 2023 moet een beleidsplan 'positieve gezondheid' worden opgesteld als opvolger van het huidige beleidsplan sociaal domein dat eind 2023 afloopt. Bij het opstellen van dat beleidsplan dienen we ons ook te laten informeren en adviseren door het maatschappelijk veld. Dat vergt capaciteit en kennis van het maatschappelijk veld en kennis van en contacten met personen uit het veld. Kennis die in 2023 ook moet worden overgedragen. Binnen de huidige formatie is er geen ruimte dit op te pakken waardoor tijdelijke ondersteuning noodzakelijk is. De tijdelijke ondersteuning is nodig voor de duur van 1 jaar.
Beleidsplan Sociaal Domein 2024-2028
Het huidige beleidsplan sociaal domein is verlengd tot en met 2023. In 2023 moet een nieuw beleidsplan worden opgesteld. Het budget dat gevraagd wordt, is voor de inzet van ondersteuning bij het opstellen van dit plan. Het gaat hierbij om ondersteuning voor een breed participatietraject om te komen tot het plan, maar ook o.a. om het ophalen van goede voorbeelden in andere gemeenten die voor Deurne interessant kunnen zijn. Binnen de huidige formatie is geen ruimte voor de inzet die voor het opstellen van dit plan noodzakelijk is. De extra inzet betreft alleen 2023 omdat het nieuwe beleidsplan in 2023 moet zijn afgerond.
Ondersteuningskosten HIJK
Voor de uitvoering van de Herijkingsagenda sociaal domein (HIJK) wordt incidenteel extra capaciteit beschikbaar gesteld. De looptijd van de HIJK is tot en met 2024.
Sociaal mee kunnen blijven doen
Preventieakkoord
Het preventieakkoord wordt uitgevoerd onder ‘Kei Goed Gezond en Gelukkig Deurne’. Als gevolg van stijgende kosten door de internationale energiecrisis, willen we dat de schoolgaande kinderen mee blijven doen. Een incidentele ophoging van het budget biedt de mogelijkheid tot meer initiatieven.
Eenmalige tegemoetkoming verenigingen en vrijwilligersorganisatie
In de huidige samenleving neemt het belang en de rol van vrijwilligerswerk en verenigingen toe. Zij vormen één van de pijlers voor leefbare en dorpen en wijken. Zij zijn het cement van de maatschappij. Ook zij hebben forse kostenstijgingen als gevolg van internationale energiecrisis. Het is van belang dat verenigingen financieel worden ondersteund om een substantiële bijdrage te kunnen blijven leveren aan de Deurnese samenleving. Vandaar dat een eenmalige verhoging van de subsidies Vrijwillige inzet categorie 1 tot en met 3, accommodatie gebonden subsidies en veldbijdragen op zijn plaats is.
Mantelzorgwaardering
De inzet van mantelzorgers blijft onverminderd belangrijk. Er wordt ook een steeds groter beroep gedaan op mantelzorgers door de grote tekorten aan zorgpersoneel. Daarom wordt het bedrag voor de mantelzorgwaardering voor 2023 opgehoogd naar het bedrag van € 100 per persoon. Met deze incidentele verhoging wordt een kleine bijdrage geleverd aan de kostenstijgingen als gevolg van de internationale energiecrisis.
Stichting Leergeld
Vanwege de stijgende energieprijzen kampen gezinnen met steeds grotere financiële tekorten. Daarom wordt het budget van Stichting Leergeld voor 2023 per kind opgehoogd naar € 600 per kind.
Onderwijshuisvesting
Onderwijshuisvesting is een deels gesloten exploitatie. Het overschot of tekort wordt in het betreffende jaar gestort of onttrokken aan de reserve.
Innovatiehuis
Om projecten die via het Innovatiehuis worden ondersteund te kunnen financieren als cofinanciering zijn er regionale afspraken gemaakt tussen de Peelgemeenten. In de begroting 2019 is geld gereserveerd voor de deelnemende jaren 2019 tot en met 2023. Hierna loopt het contract af.
Regionaal Bedrijventerrein
In de regionale samenwerking om een regionaal bedrijventerrein te realiseren, wordt gevraagd om voor 3 jaar een jaarlijkse bijdrage van € 100.000 te reserveren. Dit kan later in de exploitatierekening eventueel worden verrekend.
Gebiedsplan centrum
Door voldoende woningen te realiseren in het centrum, verbeteren we de vitaliteit. Hiervoor gaan we de transformatie van winkels naar andere functies waaronder wonen versnellen. Dit doen we door de kaders op te stellen waarbinnen locaties zich kunnen ontwikkelen. Een gebiedsregisseur stimuleert de transformatie, bevordert de samenwerking en maakt afzonderlijke plannen in het gebied tot een geheel. De post is als incidenteel aangemerkt omdat grondcomplexen naar hun aard incidenteel zijn.
Energietransitie
Naast de energietransitie worden ook op het gebied van klimaat en circulaire economie de eerste stappen gezet om aan de wettelijke verplichting te kunnen voldoen.
Het overgrote deel van de middelen gebruikt gemeente Deurne voor het ontwikkelen van (uitvoerings)plannen, doen van onderzoeken, het creëren van draagvlak, vormen van coalities en samenwerkingsafspraken met partners en maken van financieel-maatschappelijke businesscases. Het betreft hier een vorm van implementatiekosten voor het inrichten van de structuren die noodzakelijk zijn voor het met onze partners oppakken van de uitdagingen van de energietransitie. Bovendien is er onderzoek nodig naar de te nemen stappen om de energietransitie door te voeren en te beoordelen wat de structurele taken en bijbehorende capaciteiten voor de gemeente Deurne zijn. De middelen voor duurzaamheidsonderzoeken voorzien in tijdelijke capaciteit en incidentele werkbudgetten voor de beoogde inspanningen. De structureel benodigde middelen volgen uit de nog te maken plannen en onderzoeken.
Verduurzaming bedrijfsvoering
In een duurzame samenleving heeft de gemeente een voorbeeldfunctie. Om deze voorbeeldfunctie te kunnen invullen is het noodzakelijk dat de interne bedrijfsvoering (inkoop en opdrachtgeverschap) verduurzaamt.
Subsidioloog
Er zijn zowel op Europees als op nationaal, provinciaal en regionaal niveau veel subsidieregelingen die kunnen zorgen voor (co)financiering. Om meer subsidie binnen te halen en daarmee meer resultaten op de grote opgaven is voor de jaren 2022 en 2023 budget gevraagd om op inhuurbasis een subsidioloog aan te stellen. De vraag naar middelen is budgetneutraal omdat er van uit gegaan mag worden dat deze subsidioloog aan subsidieopbrengsten tenminste, maar naar verwachting meer dan, zijn eigen (loon)kosten binnenhaalt. Het gaat om een incidentele vraag naar middelen voor twee jaar omdat het een pilot betreft.
Wet open overheid
De WOO is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en regelt het recht van burgers op informatie van de overheid. Hierdoor krijgt iedereen meer inzicht in het handelen van de overheid. De wetswijziging is ook van toepassing voor de gemeente Deurne. Vanuit het Rijk wordt een structureel bedrag van 75.000 euro en een incidenteel bedrag van 60.000 euro toegekend. De incidentele middelen worden ingezet om systemen te verbeteren, medewerkers op te leiden en processen te verbeteren en aan te passen.
Personeel en organisatie
De gemeente Deurne is volop in beweging. Intern onderzoek laat de noodzaak zien dat er onvoldoende capaciteit en middelen zijn voor de uitvoering van de basistaken en de ondersteuningsbehoefte van de organisatie en haar ambities.
Landelijk is er sprake van een krappe arbeidsmarkt. Ook binnen de gemeente Deurne ervaren we de gevolgen van deze krappe markt. De gevolgen zijn merkbaar door hogere inhuurkosten en stijging van kosten voor zowel eigen werving en selectie alsmede de inzet van gespecialiseerde kanalen voor key posities en moeilijk invulbare functies in tekort beroepen. Tevens zal er doorontwikkeling plaats moeten vinden op recruitment en werkgeversmerk. Het binden, boeien, leren en ontwikkelen van personeel is gelet op de arbeidsmarkt en de prognose, belangrijker dan ooit. Hiervoor hebben we de samenwerking met de Peel gemeenten geïntensiveerd om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken. Hiervoor is zowel incidenteel als structureel budget nodig.
Facilitaire dienstverlening en gastheerschap
Facilitaire dienstverlening in het Huis voor de Samenleving:
Met de ingebruikname van het Huis voor de Samenleving wordt er van de facilitaire dienstverlening naast huismeesterschap, steeds meer gevraagd op het gebied van “gastheerschap”. De facilitaire dienstverlening ondersteunt alle gebruikers in het Huis voor de Samenleving. Daarnaast is een brede bezetting ook nodig in het kader van de veiligheid en ondersteuning, met name wanneer er bezoekers in het gebouw aanwezig zijn. Het huidige takenpakket, aangevuld met de verwachte extra taken en een verruiming van de openingstijden vraagt om de borging van een goede bezetting. Op deze manier is een goede bezetting geborgd. Tenslotte is “Dienstverlening” als vijfde urgentie opgenomen in het raadsprogramma. Dit verdient dus extra aandacht en verdere ontwikkeling. De uitwerking in mensen en middelen wordt verder uitgewerkt in het facilitair plan.
Gastvrije ontvangst in het Huis voor de Samenleving:
Gemeente Deurne is gastheer van alle (toekomstige) huurders in het Huis voor de Samenleving en heeft de ambitie dat bij binnenkomst door één centrale in- en uitgang duidelijk is waar men terecht kan voor informatie en doorverwijzing.
In 2019 heeft een pilot plaats gevonden met de inzet van een gastvrouw bij de ontvangst. Uit evaluatie van deze pilot is gebleken dat bezoekers het prettig vinden een eerste aanspreekpunt te hebben bij binnenkomst. De gastvrouw-/heer helpt de bezoekers de weg te vinden binnen het Huis voor de Samenleving. Om de daluren bij de gastvrouw nuttig in te vullen is het logischer om te combineren met taken op facilitair en/of secretarieel vlak. Nadere uitwerking hiervan krijgt een plek in het facilitair plan. Daarnaast zal de openstelling van het Huis voor de Samenleving ruimer zijn (bijvoorbeeld door de zaterdagopenstelling) en gaan de gastvrouw/-heer een bredere klantenkring (alle huurders in het Huis voor de Samenleving) bedienen. In het raadsprogramma is “Dienstverlening” benoemd als vijfde urgentie en verdient dus extra aandacht en investering op de verdere ontwikkeling ervan. Bij Publiekszaken valt geen formatie vrij.
Dienstverlening
De urgentie is uitgesproken om de externe dienstverlening te verbeteren. Deze is vastgelegd in de visie op Dienstverlening. In de praktijk tot nu toe blijkt dat we de realisatie moeten uitprioriteren. Deze investering is bedoeld voor een externe projectleider die ervoor zorgt dat we tot concrete uitvoering komen. De maatschappelijke impact van een verbetering van onze dienstverlening schatten we als heel groot en passend bij wat van ons gevraagd wordt in de huidige maatschappij.
Vervanging Zaaksysteem
Dit zijn de kosten voor de vervanging van het huidige zaaksysteem. Hiermee realiseren we een betere dienstverlening en bedrijfsvoering. Het nieuwe zaaksysteem zal, naar de huidige inzichten, in de vorm van een SaaS applicatie worden vormgegeven. De als incidenteel opgenomen kosten betreffen de kosten voor de implementatie van het nieuwe zaaksysteem.