Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren. GR Peelgemeenten.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering BMS (Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening).
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dichtbij de inwoner.
In 2021 is de gezamenlijke (5 gemeenten en de GR) koersagenda ‘Samenwerken door samen werken’ vastgesteld. De kern van deze koers is dat naast de reguliere dienstverlening en
bedrijfsvoering opgavegericht wordt samengewerkt aan de gezamenlijke opgaven van de 5 gemeenten binnen het sociaal domein, te weten:- bevlogen samenwerking rondom de inwoner
- zakelijke samenwerking rondom de inwoner
- normalisering
Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne zijn:• wethouder Van den Berg
• wethouder OomenVanaf 1 juni 2022 zijn dit wethouder Van der Berg (sociaal domein) en Oomen (financiën).
Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Van den Berg.Ontwikkelingen
In 2021 is de Koersagenda Samenwerken door Samen Werken 2021-2024 vastgesteld. In de Koersagenda zijn de gezamenlijke maatschappelijke opgaven van gemeenten en de GR Peelgemeenten vastgelegd. Deze gezamenlijke opgaven zijn: normaliseren, bevlogen samenwerking rondom de inwoner, zakelijke samenwerking rondom de inwoner. In programma's en programmateams wordt dit nader vormgegeven.
Financiële betrokkenheid
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de “Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019” vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s.
Het minimumbedrag van de Algemene reserve is bepaald op € 300.000 en het maximumbedrag op € 600.000. Daarnaast is t.a.v. de ratio van het weerstandsvermogen vastgesteld dat deze minimaal 1 is.
Per 31 december 2021 bedraagt het saldo van de algemene reserve € 300.000 (na resultaatbestemming) en zijn de risico's gekwantificeerd op € 304.000. Hiermee wordt voldaan aan de eisen van de omvang van het minimumbedrag van de Algemene reserve en de minimum van de ratio.De risico's van de GR peelgemeenten zijn voornamelijk bedrijfsmatige risico's zoals het risico op (hoger dan landelijke gemiddeld) ziekteverzuim en beveiliging van privacygevoelige data.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
300
300
Vreemd vermogen per 31-12
17.063
17.000
Resultaat
0
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de Wabo wet- en regelgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Deurne 2017.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden (incidenteel) taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Biemans als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Verhees.
Ontwikkelingen
- Voor toezicht & handhaving, vergunningverlening, bodem en asbest zijn afspraken gemaakt over een 'nieuwe manier van werken' die door het algemeen bestuur zijn vastgesteld. Dit zorgt voor een uniforme en meer risicogerichte benadering voor alle deelnemers. In 2023 zal het werken volgens deze kaders meer gemeengoed zijn. Op basis van periodieke monitoring en evaluatie wordt deze vorm van regionale samenwerking verder ontwikkeld.
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet is (wederom) verschoven. Nu naar 1 januari 2023. De nieuwe wet leidt tot een stelselherziening met een grote impact op de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet betrokken zijn. Dit vraagt om regionale afstemming en samenwerking en interne aanpassingen in werkwijzen, cultuur, instrumentarium en ICT-systemenen. Na invoering komt de nadruk te liggen op de nazorg.
- Op dit moment wordt gewerkt aan een meerjarenvisie voor de ODZOB. Insteek is dat deze visie in het eerste kwartaal van 2023 aan het AB wordt aangeboden. De thema’s die hierin uitgewerkt worden hebben grote raakvlakken met onderwerpen die doorgaans in onze kadernota aan de orde komen. De grote verwevenheid tussen de meerjarenvisie en de kadernota maakt dat het dit maal geen zin heeft om eerst (december 2022) de kadernota 2024 vast te stellen en daarna de meerjarenvisie aan het algemeen bestuur voor te leggen. Vandaar dat is afgesproken om deze keer met een kaderbrief, waarin enkel financiële ontwikkelingen (indexatie, tarief) worden gepresenteerd, te werken. Als de meerjarenvisie als kaderstellend document effect hebben op de (ontwerp)begroting 2024, dan behoort het tot de mogelijkheden om deze gevolgen te integreren in de zienswijzeprocedure op de begroting. Hierdoor is het in beginsel mogelijk om de gevolgen van de meerjarenvisie op te nemen in de vast te stellen begroting over 2024. Dit alles is uiteraard afhankelijk van de impact van de meerjarenvisie op de begrotingscijfers.
- Vanaf 1 juli 2022 treedt een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in werking. Het deel van de wet dat rechten geeft aan volksvertegenwoordigers gaat direct per 1 juli 2022 in. Voor het andere deel (verplichtingen om bestaande gemeenschappelijke regelingen aan te passen, om zo scherpere afspraken te maken over bijvoorbeeld uittreding of evaluatie) geeft de wet een implementatieperiode van twee jaar. Om de huidige bepalingen uit de gemeenschappelijke regeling te wijzigen is instemming van alle betrokken raden en staten noodzakelijk. Naast wijzigingen die volgen uit de Wgr worden ook nog enkele andere aspecten meegenomen in de nieuwe regeling. Dit leidt tot de derde wijziging van de GR-ODZOB. Hierin worden tevens enkele wijzigingen doorgevoerd om onvolkomenheden recht te zetten die aan het licht kwamen na de vaststelling van de tweede wijziging van de GR-ODZOB. Verder vindt in 2022 de evaluatie plaats van de huidige dienstverleningsovereenkomst (DVO) waarin de samenwerkingsafspraken tussen de ODZOB en haar deelnemers zijn vastgelegd. De bevindingen en adviezen vanuit de evaluatie vormen input voor een nieuw op te stellen afsprakenkader.
Financiële betrokkenheid
De ODZOB ontvangt van alle deelnemers bijdragen (de baten) die voortvloeien uit het totaal van overgedragen taken. Het gaat over basistaken en verzoektaken (het programma dienstverlening), en de collectieve taken (programma collectieve taken).
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Het gaat dan over vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu.
Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere Wabo-taken op het terrein van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving.
Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.Risico's
Ten behoeve van begroting 2023 en jaarrekening 2021 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 2.742.500 bedraagt. In samenwerking met de 4 regionale GR-en is een algemene regel ontwikkeld voor het bepalen van de gewenste hoogte van de algemene reserve. Deze regel is opgenomen in Nota "Weerstandvermogen en Risicomanagement ODZOB 2018”. Op basis van deze staffel en de begrote baten in deze begroting bedraagt het voor de ODZOB minimaal na te streven niveau van de algemene reserve voor de ODZOB € 1,2 mln. en het maximum € 1,5 mln. De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2021 € 1.905.317. De verwachting is dat aan het einde van 2022 de reserves nihil zijn. Daarmee is de omvang van de algemene reserve niet meer in overeenstemming met de regionale richtlijn en zeker onvoldoende groot om gekwantificeerde risico's af te dekken. Dat betekent dat de ODZOB-deelnemers het niet afgedekte deel in hun eigen financiële buffers zouden moeten afdekken.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren en de private partner PreZero.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt. Voor Deurne gaat het om:
- de inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten);
- idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan;
- het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s die eigendom zijn van de gemeente;
- het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval);
- kleinere posten als aankoop strooizout en calamiteitendienst.
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen;
- reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en een vertegenwoordiger van Suez. Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de vertegenwoordiger van Suez. Voor de gemeente Deurne was wethouder Marnix Schlösser de vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
Deurne is op 1 januari 2016 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling -BLINK, die overigens al in 2001 is opgericht. De uitvoering van de taken door BLINK loopt soepel. BLINK is servicegericht naar de inwoners toe en er komen slechts enkele klachten binnen.
In het kader van de circulaire economie opgave is er een verschuiving van afvalbeheer taken naar het behalen van VANG doelstellingen (van afval naar grondstof). Wat dit betekent voor de inrichting van BLINK en de BLINK gemeenten, daarover is het gesprek gevoerd wat doorloopt in 2022.
De begrotingswijziging Blink 2023 ligt eind 2022 voor aan de raad. Hierin zijn geen activiteiten veranderd, maar de mondiale situatie doorgerekend. Denk aan inflaties, waarbij de totale begrotingswijziging zorgt voor een stijging van 6,3% t.o.v. de vastgestelde begroting Blink 2023ev. In gesloten exploitatie afval is deze stijging vooruitlopend op het raadsbesluit meegenomen.
Financiële betrokkenheid
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead zoals de uren van de directeur.
Risico's
- De Gemeenschappelijke regeling Blink bestaat uit de 9 deelnemende gemeenten en een private partij, PreZero. In 2021 heeft de Gemeenschappelijke Regeling Blink een driejaarlijkse evaluatie uit laten voeren door Berenschot waarin is opgenomen dat er grote aanbestedingsrechtelijke risico’s kleven aan de huidige constructie. In de opgestelde evaluatie worden twijfels geuit over juridische, aanbestedingsrechtelijke, rechtmatigheid in Laag I, verhouding gemeenten en GR Blink, en laag II, verhouding GR Blink en PreZero en wordt geadviseerd dit verder te laten onderzoeken door een gespecialiseerde aanbestedingsadvocaat. De omvang van het risico is nog niet in te schatten, maar is substantieel.
- BLINK beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
- Het betreft hier de afvalstoffenheffing, een gesloten begroting, waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Someren, Uden en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB stuurt. De indicatoren maken onderdeel uit van de cyclus documenten van de BSOB. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling. Het blijft een continu proces om te (blijven) voldoen aan de prestatie indicatoren.
Financiële betrokkenheid
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2018 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
1075
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de thema’s economie, mobiliteit en energietransitie en transitie landelijk gebied en beheert het regionale Stimuleringsfonds. Alles met als doel om het economische profiel van de Brainportregio te handhaven en uit te bouwen, en te zorgen voor een excellent vestigings- en verblijfklimaat voor de inwoners en bedrijven.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 dat in 2019 is vastgesteld. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. Jaarlijks wordt de strategie vertaald in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Het Werkprogramma 2022 is de actuele versie. In 2023 wordt een nieuw Samenwerkingsakkoord vastgesteld.Algemene doelstellingen
In het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 zijn de volgende vier thema’s opgenomen als regionale thema’s, elk met hun eigen opgaven:
- Economie
- Mobiliteit
- Energietransitie
- Transitie Landelijk Gebied
Daarnaast bevat het akkoord een beschrijving van de governance en van de wijze van samenwerking.Bestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. In de koplopersgroepen van deze overleggen kunnen naast de gemeenten ook vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke instellingen en kennisinstellingen worden betrokken. De 21 gemeenteraden vervullen een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord, de jaarlijkse Werkprogramma’s en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur (verplicht op basis van de gemeenschappelijke regeling) bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Het Algemeen Bestuur (AB) vergadert in beginsel zes keer per jaar. Deze vergaderingen zijn openbaar. Voor de gemeente Deurne is burgemeester H. Mak benoemd als vertegenwoordiger in het AB. De gemeente Deurne heeft op dit moment geen vertegenwoordiger in het Dagelijks Bestuur (DB).
Ontwikkelingen
In 2023 wordt een nieuw Samenwerkingsakkoord 2023-2026 ter vaststelling aan de gemeenteraden voorgelegd.
Financiële betrokkenheid
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2023 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald. Daarbij zijn de bijdragen aan de onderdelen Regionale opgaven, Brainport development en RHCE tov 2021 verhoogd met de index van 2,23%. De bijdrage aan het onderdeel Stimuleringsfonds is conform de uitgangspunten niet geïndexeerd.
Risico's
Algemeen
De deelnemers zijn aansprakelijk voor de tekorten in de exploitatie op basis van het aantal inwoners.2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Geen opmerkingen.
Financiële betrokkenheid
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2021, uitgekeerd in 2021, is 99.840 aandelen van € 2,28 = € 227.635.
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen per 31-12
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
- Verbonden partij GGD Brabant- Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners uitvoering van de openbare (jeugd)gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Slaets van de gemeente Laarbeek.
Ontwikkelingen
Op 10 oktober 2018 heeft het algemeen bestuur van de GGD een opdracht geformuleerd om de organisatie financieel gezond en wendbaar te maken voor de komende jaren. Daarbij zal ook inzichtelijk worden gemaakt welke (incidentele) kosten deze transitie met zich mee gaat brengen.
De totale bestuursopdracht omvat de volgende deelopdrachten:- Het uitwerken van een effectieve en efficiënte uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken en de organisatieontwikkeling.
- Het ontwikkelen van een duurzaam en transparant financieringsmodel.
- Het vergroten van het huidige aanbod in contracttaken.
- Onderzoek (financieel en juridisch) naar mogelijkheden om samenwerkingsverbanden aan te gaan voor schaarse personele functies.
- Integrale Jeugdgezondheidszorg van 0 tot 19 jaar onderbrengen bij de GGD.
Door de voorliggende bestuursopdrachten en de inverdieneffecten die hiermee gerealiseerd worden, is in eerste instantie de reserve aangevuld om het vereiste weerstandniveau te bereiken.
Met ingang van 2021 is de Jeugdgezondheidszorg ondergebracht bij de GGD.Financiële betrokkenheid
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht.
Risico's
De omvang van de algemene reserve/weerstandsvermogen van de GGD BZO neemt de laatste jaren weer langzaam toe, maar is gezien de omvang van de risico’s en exploitatie-omvang met name bij PG nog beperkt. De risico-inventarisatie van begin 2022 resulteerde in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.250.000 voor het Programma Publieke Gezondheid en ca. € 2.200.000 voor het Programma Ambulancezorg. Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Het bestuur heeft eerder vastgesteld dat het weerstandsvermogen niet direct tot dat bedrag hoeft te worden aangevuld, maar dat de kaders en staffels zoals vastgesteld in de beleidsnotitie Kaders P&C documenten 4GR-deel 2 hiervoor leidend zijn. Gegeven de verwachte omzet 2023 is dan voor publieke gezondheid een kaderstellende bandbreedte van toepassing van minimaal € 1.500.000 en maximaal € 2.000.000 en voor ambulancezorg van minimaal € 1.200.000 en maximaal € 1.500.000. De verwachting is dat met de uitvoering van de bestuursopdracht de Algemene Reserve PG in de komende jaren op het gewenste minimum niveau zal worden gebracht.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
4.162
4.405
Vreemd vermogen per 31-12
15.718
14.840
Resultaat
0
- Verbonden partij Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
Daarnaast voert Senzer ook nieuwe regelingen uit waarvan de uitvoering binnen de expertise van Senzer past. Denk hierbij aan de Tozo en Tonk, en recent de verstrekking van leefgeld aan ontheemden Oekraïne.
In 2022 wordt een aanpassing van de GR in procedure gebracht, waardoor de basistaken geheel in delegatie zullen worden uitgevoerd, en enkele addiotionale taken in mandaat.Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt als uitgangspunt te nemen voor hun dienstverlening. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Marinus Biemans en Tom Oomen).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur. Marinus Biemans is secretaris.Ontwikkelingen
- Evaluatie Senzer: Zoals afgesproken in het samenwerkingsconvenant zou een evaluatie van Senzer worden uitgevoerd in 2019. Hier is ook mee gestart. De sterke daling van de BUIG-middelen en het komen tot een aangepaste structureel sluitende begroting heeft tijdelijk alle aandacht gevraagd.
- Hieropvolgend is een discussie gevoerd over de positionering en governance van Senzer, ook in realtie tot de arbeidsmarktregio.
- Dit zal leiden tot een aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling.
De plannen voor de inburgering van Statushouders zijn inmiddels op hoofdlijnen bekend. Verdere uitwerking wordt regelmatig bekendgemaakt door middel van een kamerbrief. Overleg hierover wordt gezamenlijk met ondersteuning van Divosa met de gemeenten en Senzer gevoerd.
De concrete uitwerking zal met de gemeenteraad worden besproken in het kader van de Kaderstellende bevoegdheid. De raad kan dat ook bepalen in hoeverre hier een rol voor Senzer is weggelegd.2022
In de BUIG-budgetten is voor 2022 een verrekening van de gerealiseerde LKS aantallen opgenomen.
Begin 2022 is een voorzet voor de governance-notitie gereed. Er zijn diverse werkgroepen gestart om ook de een bijpassende financieringsstructuur, waaronder weerstandsvermogen, en juridische verankering op te stellen.
De gemeenteraad wordt daarbij betrokken.Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen:
Om de decomcratische legitimatie in de gemeenschappelijke regelingen te versterken wordt de rol van de gemeenteraden bij de besluitvorming van Gemeenschappelijke Regelingen versterkt.
Dit wordt bij de bovengenoemde werkgroepen betrokken.Financiële betrokkenheid
De BUIG-middelen, die het Rijk aan de gemeente overmaakt, worden doorgezet aan Senzer voor de uitvoering. Indien noodzakelijk voor een meerjarig duurzaam in evenwicht zijnde begroting worden extra middelen ter beschikking gesteld.
In het kader van de evaluatie van de GR worden ook de financieringsafspraken getoetst op toekomstbestendigheid.Risico's
Senzer constateert dat zij met de uitvoering van de Participatiewet een grote verantwoordelijkheid op zich hebben genomen. De uitvoering van de Participatiewet kent vele factoren die van invloed zijn op het (financieel) resultaat.
Een behoorlijk aantal daarvan zijn voor Senzer niet beïnvloedbaar. Met name het Rijksbeleid op de (macro)budgetten, quota doelgroepen en de verdeel systematieken zijn daar voorbeelden van. In de vergaderingen van het Dagelijks bestuur op 8 april 2019 en het Algemeen bestuur op 17 april 2019 is besloten tot de instelling van een minimum weerstandsvermogen te bepalen op 5% van de begrote exploitatieomvang (lasten) van enig jaar. Nu de komende jaren het volledige weerstandsvermogen ingezet zal worden, dienen deze besluiten herzien te worden.
Daarnaast betekent het inzetten van het volledige weerstandsvermogen dat Senzer niet meer in staat is om risico’s met haar vermogen op te vangen. Bij tekorten wordt door Senzer direct een beroep gedaan op de deelnemende gemeenten, daar dienen de gemeenten dus rekening mee te houden in hun begroting.Nieuwe taken: In 2022 is de uitvoering van de Tozo belegd bij Senzer. De middelen die het Rijk hiervoor beschikbaar stelt zijn voldoende; overschotten moeten worden terugbetaald. Bij de TONK, die in 2021 door Senzer zal worden uitgevoerd is dat anders. Het Rijk stelt een budget beschikbaar; de gemeenten mogen de hoogte van de bijdrage bepalen in beleidsregels. Op de middelen van de TONK is een overschot dat is opgenomen in de algemene middelen. In regionaal verband wordt gesproken over de inzet hiervan. Bestrijden van energiearmoede is hierbij een van de mogelijke doelen. Uiteindelijk is hierover dan beslutivorming van de gemeenteraad nodig.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
23.366
Vreemd vermogen per 31-12
15.178
Resultaat
0
- Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorg voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen en de zorg voor een integraal ambulancezorgsysteem in Zuidoost Brabant.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Ontwikkelingen
Covid-19
De coronacrisis had ook in 2021 nog een flinke impact op VRBZO. Met de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) zijn veel bevoegdheden rondom maatregelen bij het kabinet en de Tweede Kamer belegd. Daarmee eindigde formeel de situatie waarmee vergaande maatregelen via tijdelijke noodverordeningen werden opgelegd. Onderdeel van de invoering van de TWwm was het aanbieden van een (eind)verslag namens de voorzitter veiligheidsregio aan gemeenteraden over de bestrijding van de crisis. In februari 2021 is het tweede verslag Covid-19 namens de voorzitter aangeboden aan de gemeenteraden.Daarna had VRBZO nog steeds een belangrijke taak in de coördinatie en afstemming in de regio. Op regionaal gebied vond van het regionaal beleidsteam op bestuurlijk niveau overleg plaats hoe de maatregelen (en versoepelingen) binnen de regio zo uniform als mogelijk worden toegepast. De coördinatie van werkzaamheden die hieruit voorkomen vergden capaciteit van de crisisorganisatie. Voor veel medewerkers uit de crisisorganisatie is de vermoeidheid zichtbaar. Met de versoepelingen vanuit het Rijk in juli 2021 ook het crisisniveau naar GRIP4 na ruim 16 maanden afgeschaald. Dat betekent dat ook de crisisorganisatie grotendeels is ontbonden tot een kleine kerngroep. Zo is er bijvoorbeeld geen regionaal beleidsteam (RBT) meer actief in de regio. Wel kunnen er nog naar behoefte bestuurlijke bijpraat momenten worden georganiseerd waarbij Covid-19 het onderwerp is.
Op operationeel gebied heeft Covid-19 bij de brandweer niet direct tot problemen geleid. Wel was het in sommige brandweerposten in de regio moeilijk om roosters passend te krijgen bij toenemend aantal besmettingen. Door de flexibele instelling van veel medewerkers heeft dit niet tot extra risico’s geleid. Door de maatregelen was het praktisch onmogelijk om het volledige opleidings-, trainings- en oefenprogramma te doorlopen. Het programma heeft daardoor achterstanden opgelopen. De meest essentiële oefeningen en trainingen zijn doorgegaan om te oorkomen dat de (eigen) veiligheid in het geding kwam. Andere aanvullende opleidingen, die nodig zijn om de ontwikkelingen in het vakgebied goed bij te houden, zijn veelal uitgesteld.
Visie 2025
In 2021 is de koers voor de komende jaren vastgesteld. In het eerste kwartaal van 2021 zijn de commissies van de gemeenteraden samen met burgemeesters bijgepraat op de ontwikkelingen en speelpunten uit de visie. In april is de visie door het bestuur vastgesteld. Daarna is direct aan de slag gegaan met de uitvoeringsagenda. Belangrijk accent hierin ligt op ontwikkeling van domein crisisibeheersing. helaas zorgde de hoge werkdruk in dit domein door de corosnacrisis ervoor dat we in 2021 niet alles konden doen wat we wilden. De komende jaren willen we hierop versterken.Omgevingswet
In opdracht van het Veiligheidsberaad heeft Cebeon landelijk onderzoek uitgevoerd naar de kosten van de invoering van de Omgevingswet voor veiligheidsregio’s. Op landelijk niveau komen de totale implementatiekosten voor veiligheidsregio’s uit tussen de circa 20 en 30 miljoen euro, waarbij de kosten afhankelijk zijn van het totale isicoprofiel van de regio. De stelselherziening gaat naar verwachting leiden tot hogere structurele kosten voor de veiligheidsregio’s. Uit het onderzoek blijkt een structurele kostenstijging van ongeveer 20% ten opzichte van de huidige kosten op de producten van risicobeheersing reëel. Vanuit de regionale samenwerking omgevingswet (gemeenten en diverse gemeenschappelijke regelingen) wordt nu in beeld gebracht wat de impact voor onze regio is.Vervolgtraject denktank rechtspositie brandweervrijwilligers
Het Veiligheidsberaad, het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en de Brandweerkamer onderzoeken op welke wijze de brandweerorganisatie opnieuw kan worden vormgegeven, op zo'n manier dat er nadrukkelijk en fundamenteel verschil is tussen vrijwilligers en beroepskrachten. Dat is namelijk nodig vanuit juridisch oogpunt. In landelijk verband wordt bekeken hoe de brandweer hieraan invulling kan geven. Dit wordt aangepakt via diverse bouwstenen. De eerste bouwsteen gaat over de verschillen van inzet en inroostering van vrijwilligers en beroepskrachten. De impact voor VRBZO zit met name in het feit dat het niet meer mogelijk is vrijwilligers te consigneren in het rooster van de repressieve beroepsdienst. In verhouding tot andere regio's is de impact relatief klein. Indien de andere bouwstenen ook geimplementeerd dienen te worden zal de impact groter zijn, maar dit is voorals nog niet aan de orde.Financiële betrokkenheid
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2021 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2021 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
2.145
2.145
Vreemd vermogen per 31-12
33.994
37.577
Resultaat
0
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Land van Cuijk, Maashorst, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Metropool Regio Eindhoven, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord en Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Het doel van het inkoopbureau Bizob is om financiële, kwalitatieve en procesmatige inkoopvoordelen te behalen. Dit bereikt Bizob door professionele inkopers aan te stellen die voor de gemeente (regionale) inkoopprocedures uitvoeren. Deze organisatie levert ook juridische ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van het inkoopbeleid.
Bestuurlijke betrokkenheid
Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. De gemeente Deurne vormt samen met de gemeenten Asten, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren het cluster Peelgemeenten. Deurne wordt momenteel niet rechtstreeks vertegenwoordigd in het bestuur van Bizob. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast zijn twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Aan de jaarlijkse Vergadering van Aangeslotenen neemt één bestuurder per organisatie deel; in Deurne ligt deze taak bij de burgemeester.
Ontwikkelingen
Tot en met 2021 waren de inkoopkosten ten behoeve van het sociale domein verweven in die van de de algemene dienst omdat de GR Peelgemeenten geen lid was van Stichting Bizob. Dit zorgde altijd voor een minder praktische en transparante situatie voor alle partijen. In 2022 is in gang gezet om deze aansluiting met terugwerkende kracht per 01-01-2022 te realiseren. Dit inclusief de benodigde verschuiving van middelen.
Financiële betrokkenheid
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisatie middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit.
Risico's
Het samenwerken met Bizob beperkt risico’s omdat daarmee inkoopkennis in huis is. De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie tekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Dataland
Adres en Vestigingsplaats
Noothoven van Goorstraat 11d, 2806 RA Gouda
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Bestuurlijke betrokkenheid
Ontwikkelingen
Gemeente Deurne participeerde in Stichting Administratiekantoor DataLand. Zij leverde gebouwgegevens aan marktpartijen en overheden. De stichting is opgehouden te bestaan. Dit bedrag is een restantuitkering hiervan.
Financiële betrokkenheid
Risico's
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
N.v.t.
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Het landinrichtingsproject Peelvenen (Natura 2000) is een gebiedsgerichte ontwikkeling met als doel te zorgen voor natuurherstel in de Peel. Het project wordt uitgevoerd door de provincie. De gemeente participeert als gebiedspartner in deze ontwikkeling.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Peel en Maas, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid ligt bij de provincies Limburg en Noord-Brabant.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Ontwikkelingen
De planning is dat het laatste project van het Landinrichtingproject Peelvenen in Deurne eind 2022 wordt opgeleverd. Hiermee is voor het Deurnes grondgebied het Landinrichtingsproject Peelvenen afgerond. Met de afronding hiervan zal ook de Integrale Gebiedscommissie eind dit jaar beëindigd worden.
Financiële betrokkenheid
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Scheepsboulevard 3, 5705 KZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Voor de periode 2023-2027 wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aangegaan waarin de afspraken zijn vastgelegd. De stichting functioneert zelfstandig en legt verantwoording af via het jaarplan aan het bestuurlijk overleg. De partners bepalen elk jaar in een bestuurlijke bijeenkomst welke thema’s en kernopgaven zij in het jaarplan van Innovatiehuis wensen terug te zien. Bij voorkeur worden daaraan concrete resultaten verbonden. Iedere initiële partner vaardigt één vertegenwoordiger naar dit bestuurlijk overleg af.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier algemene beleidsmatige doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.De economische samenwerkingsdoelen beslaan de volgende kernopgaven/thema’s (zoals benoemd in de Economische Agenda De Peel 2022 – 2027 en inclusief de waterhuishoudkundige aspecten zoals opgenomen in het Waterbeheerplan 2022-2027):
• Versterken economische structuur
• Bevorderen totstandkoming duurzame, circulaire en innovatieve economie
• Behouden vitaliteit en leefbaarheid landelijk gebied
• Data analyse en digitalisering van bedrijfshuishoudingenHet Innovatiehuis geeft deze strategieën verder inhoud en zoekt binnen de triple helix de juiste samenwerkingspartners (overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen).
Dat doet het IDP ten behoeve van het algemene belang en concreet voor de volgende (speerpunt)sectoren en domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.Met haar inzet levert Het Innovatiehuis een bijdrage aan een toekomstbestendige economie in de Peel en daarmee ook aan een versterking van het lokale economische klimaat van Deurne.
Door inzet van het Innovatiehuis op de genoemde kernopgaven leveren zij een directe bijdrage aan 4 kernopgaven uit het raadsprogramma:
1. Versterking van de vitaliteit van Deurne en zijn kerkdorpen
2. Vitaal buitengebied
3. Gezonder Deurne
4. Duurzamer DeurneBestuurlijke betrokkenheid
Vanaf 1-1-2023 is wethouder Biemans namens de gemeente Deurne bestuurlijk vertegenwoordiger in het bestuurlijk overleg. Het bestuurlijk overleg is gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De jaarlijkse instemming over het jaarplan van het innovatiehuis
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda (tot en met 2022 definitief, een nieuwe agenda 2023 moet nog worden vastgesteld), de ruimtelijke agenda (definitief) en de leefbaarheidsagenda (in ontwikkeling)
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesDe nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor 2023-2027 moet nog worden vastgesteld. Hierin gaat Het Innovatiehuis als stichting opereren. De gemeenten geven een jaarlijkse subsidie net als het Waterschap en VNO-NCW draagt bij in 1,5 fte personele capaciteit .
Ontwikkelingen
Door Het Innovatiehuis stelt jaarlijk een werkprogramma op, waarin een vertaling van de plannen, ideeën en activiteiten zijn opgenomen. Hierin staan de projecten binnen de gekozen domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.In 2021 is Het Innovatiehuis een stichting geworden die vanaf 1-1-2023 zelfstandig kan functioneren. Voor de nieuwe periode 2023-2027 in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld die in de tweede helft van 2023 ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de partners.
De totale jaarlijkse bijdrage 2023-2027 van de gemeente Deurne als samenwerkingspartner bedraagt € 130.000. Dit bedrag wordt via de gemeente Helmond als subsidie toegekend aan het Innovatiehuis op basis van het jaarplan.
Financiële betrokkenheid
Ten aanzien van de jaarlijkse project- en exploitatiekosten worden de volgende afspraken gemaakt:
a. de gemeenten dragen ieder jaarlijks € 130.000 bij. Dit bedrag wordt overgemaakt naar de gemeente Helmond die via een subsidiebeschikking besluit het totale bedrag toe te kennen aan het Innovatiehuis op basis van het jaarplan. Van dat bedrag is € 30.000 geoormerkt als bijdrage in de exploitatiekosten, € 50.000 in de projectorganisatiekosten en € 50.000 als bijdrage in projectkosten.
b. Het Waterschap draagt jaarlijks € 30.000 bij aan de exploitatiekosten.
c. VNO-NCW zal geen financiële middelen ter beschikking stellen, maar draagt bij door middel van het beschikbaar stellen van 1,5 fte menskracht (op jaarbasis) ten behoeve van projectuitvoering op basis van het door het Innovatiehuis vastgestelde jaarplan.Risico's
Geen
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing.
Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:
- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit zijn eigen bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Financiële betrokkenheid
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. Dit fonds wordt beheerd door de gemeente Eindhoven.
Risico's
Niet van toepassing.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Geen opmerkingen.
Financiële betrokkenheid
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
2023
2022
Eigen vermogen per 31-12
N.n.b.
N.n.b.
Vreemd vermogen per 31-12
N.n.b.
N.n.b.
Resultaat