Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2026. De vergelijkende cijfers uit de rekening 2021 en de gewijzigde begroting 2022 worden ook weergegeven.
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | -10.288 | -10.062 | -11.864 | -11.855 | -11.796 | -11.785 | |
Ruimtelijke ordening | -2.270 | -1.741 | -2.172 | -1.886 | -1.751 | -1.617 | |
Openbaar groen | -2.129 | -2.472 | -3.694 | -3.748 | -3.738 | -3.758 | |
Riolering | -3.752 | -3.710 | -3.833 | -3.971 | -4.001 | -4.035 | |
Afval | -2.136 | -2.138 | -2.164 | -2.250 | -2.306 | -2.375 | |
Baten | 7.835 | 7.182 | 7.388 | 7.663 | 7.810 | 7.862 | |
Ruimtelijke ordening | 782 | 168 | 172 | 247 | 320 | 320 | |
Openbaar groen | 128 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | |
Riolering | 4.141 | 4.148 | 4.339 | 4.458 | 4.481 | 4.470 | |
Afval | 2.784 | 2.826 | 2.836 | 2.917 | 2.968 | 3.032 | |
Saldo van baten en lasten | -2.453 | -2.880 | -4.476 | -4.192 | -3.986 | -3.923 | |
Onttrekkingen aan reserves | 163 | 566 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Resultaat | -2.290 | -2.314 | -4.468 | -4.184 | -3.978 | -3.915 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2023 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2022-2025 | -1.756 | -1.762 | -1.780 | -1.769 | |
Mutaties tot en met juli 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Startsaldo begroting 2023-2026 | -1.756 | -1.762 | -1.780 | -1.769 | |
Vraag naar middelen | -2.711 | -2.422 | -2.198 | -2.146 | |
Bestaand beleid | -117 | -143 | -182 | -250 | |
Kapitaallasten | -10 | -37 | -39 | -80 | |
Loon- & prijsindex | 47 | 47 | 47 | 47 | |
Ontwikkelingen | -399 | -415 | -415 | -415 | |
Wens | -2.233 | -1.874 | -1.609 | -1.449 | |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | -4.468 | -4.184 | -3.978 | -3.915 |
Toelichting ontwikkelingen
Onderstaande tabel geeft een toelichting op de wensen en ontwikkelingen in het meerjarenperspectief.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Cliëntondersteuning agrarische ondernemers | -75 | -100 | -100 | -100 |
Landelijk en provinciaal beleid verplicht agrarische ondernemers tot het maken van een toekomstkeuze; doorgaan, stoppen of omschakelen. Dit geldt ook voor een groot aantal Deurnese agrarische ondernemers. De piek ligt hierbij in de periode 2023-2025. Het is wenselijk dat een agrarische ondernemer én zijn gezin hierbij begeleid worden door een onafhankelijk persoon in allerlei vraagstukken van sociaal/maatschappelijke aard.
Extra beheerkosten ecologische verbindingszone | -20 | -20 | -20 | -20 |
---|
Samen met waterschap Aa en Maas werken we aan de realisatie van ecologische verbindingszones langs de Astense Aa, de Oude Aa en de Soeloop. Na de realisatie is de gemeente vanaf 2023 mede verantwoordelijk voor het onderhoud.
Extra indexering op beheer en onderhoud | -849 | -849 | -849 | -849 |
---|
De prijzen voor het beheer en onderhoud van wegen, groen en vastgoed zijn gestegen met 13,9%. Dit is een verschil van 11,6% ten opzichte van de gemiddelde indexering waarmee rekening is gehouden. In deze begroting is dit verschil voor één jaar gecorrigeerd. Dit zorgt wel voor een structurele verhoging van de budgetten. Vanaf volgend jaar wordt in principe de reguliere index gevolgd.
Herverdeling onderhoudsbudget | -320 | -320 | -320 | -320 |
---|
Naar aanleiding van het rapport ‘basis in beeld beheer openbare ruimte’ wordt een herverdeling van onderhoudsgelden in de begroting 2023 aan u voorgelegd. Deze herverdeling is gebaseerd op landelijke kostenkengetallen en is getoetst aan de praktijksituatie van Deurne. Deze kostenkengetallen worden de komende jaren verder verscherpt op basis van praktijkervaringen. Dit is een onderdeel van het proces de ‘basis op orde beheer openbare ruimte’.
De herverdeling is in deze begroting verdeeld over meerdere thema's. Een overzicht kunt u terugvinden in ontwikkelingen van dit thema.
Omgevingsvisie en omgevingsplan | -310 | -145 | -110 | 0 |
---|
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is al meerdere keren uitgesteld en wordt op dit voorzien op 1 januari 2023. Dit uitstel betekent niet alleen uitstel van te maken kosten, maar ook extra kosten doordat bestaande software langer in de lucht moet worden gehouden maar ook externe inhuur voor een langere periode voortgezet moet worden. In 2022 wordt de implementatie verder voorbereid op basis van de minimale acties van de VNG. De middelen (inclusief reserve) zijn hiervoor gereserveerd.
Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet is de opgave nog niet afgerond en wordt gewerkt aan het optimaliseren van processen, een andere werkwijze en met name het inhoudelijk invulling geven aan de instrumenten: de Omgevingsvisie, omgevingsprogramma’s en het omgevingsplan. Iedere gemeente is verplicht voor het hele grondgebied een omgevingsvisie op te stellen waarin ambities en doelen voor de fysieke leefomgeving worden geformuleerd. Participatie en het opstellen van een milieueffectrapportage maken onderdeel uit van het opstellen van de omgevingsvisie.
Ook het opstellen van één grondgebied dekkend omgevingsplan (vervanging van de bestemmingsplannen en bindend voor de burger) is verplicht en een forse opgave. De voorbereidingen zijn al gestart maar het opstellen van dit omgevingsplan start nadat de omgevingsvisie is vastgesteld. De te maken keuzes in de omgevingsvisie geven richting aan de uitwerking in het omgevingsplan. De verwachting is dat het opstellen van het omgevingsplan doorloopt tot in 2026.
Schone lucht akkoord | -75 | -75 | 0 | 0 |
---|
In 2021 heeft het college ingestemd met deelname aan het Schone Lucht Akkoord. Door ondertekening streeft de gemeente naar een gezondheidswinst van 50% in 2030 ten opzichte van 2016, door de luchtverontreiniging terug te dringen.
Om de invloed van gezondheid beter inzichtelijk te maken is ondersteuning van organisaties als GGD noodzakelijk. Indien daaruit beleid moet worden uitgewerkt dan is Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (Odzob) vanuit hun expertise van regelgeving met geur, ammoniak en fijnstof gewenst. Dit budget kan eveneens invulling geven aan de vraagstukken die t.a.v. gezondheid spelen in het buitengebied.
Uitbreiding beheerareaal buitendienst | -59 | -75 | -75 | -75 |
---|
Gemeente Deurne streeft naar de toevoeging van 1.800 woningen in de komende jaren. De openbare ruimte rondom deze 1.800 woningen zorgt voor een kwantitatieve uitbreiding van het beheerareaal van de buitendienst. Structurele taken zoals storingen, gladheidsbestrijding, klachten en meldingen en beheer (groen) nemen daardoor toe. Deze middelen zijn nodig om de taken uit te kunnen blijven voeren op het afgesproken dienstverleningsniveau.
Uitvoering Projecten | -300 | 0 | 0 | 0 |
---|
Extra middelen zijn nodig om daar waar een extra druk ontstaat in de organisatie als gevolg van projecten (woningbouw en anders), gericht en met snelheid expertise toe te voegen. Dan valt te denken aan expertise op de gebieden ruimtelijke ordening, stedenbouw, verkeer en groen.
Vitaal buitengebied | -158 | -270 | -270 | -270 |
---|
De opgaven vanuit het Nationaal Programma Landelijkgebied (verder NPLG) zullen grote consequenties hebben voor de omvormging van het buitengebied in Deurne en de regio. Dit opgaven vanuit NPLG hebben betrekking op verdere extensivering van de landbouw, water- en bodemopgaven, natuurontwikkeling en klimaatopgaven. Het is de verwachting dat dit aanzienlijk meer inzet vanuit de gemeente gaat vragen ten aanzien van beleidsopstelling, advisering en ten dienste van ondersteuning van burgers en (agrarisch)ondernemers. Dit alles om de omgevingskwaliteit van het landelijkgebied te bevorderen.
Om de gevolgen van toenemende hitte, droogte en wateroverlast te beperken dient de gemeente Deurne maatregelen te nemen in de openbare en private ruimte. Hiervoor zijn extra financiële middelen nodig.
Vitaal buitengebied (Bijdrage NPLG) | 0 | 75 | 150 | 150 |
---|
Bijdrage aan uitvoeringskosten NPLG-gebied
Het Nationale Transitiefonds voor het realiseren van het NPLG, bestaat voor een deel uit uitvoeringsmiddelen. Het is nog onduidelijk op welke wijze deze uitvoeringsmiddelen worden ingezet. De gemeente Deurne spant zich via de regionale samenwerking, NOVEX-gebied de Peel, in voor financiering van de uitvoeringskosten (zie bovenstaande geformuleerde capaciteitsvraag) via het Nationale Transitiefonds NPLG.
Vitale kernen | -466 | -510 | -430 | -380 |
---|
Versterken positie Deurne in de regio (€ 50.000)
Om de ‘stedelijke’ positie van Deurne in de regio te versterken is het van belang om ‘stevig’ deel te nemen in de uitwerking en uitvoering van de regionale Ontwikkelstrategie. Deelname aan regionale opdrachten–onderzoeken vanuit integrale strategie en sectorale onderdelen is daarvoor noodzakelijk. Deze inzet moet leiden tot afspraken over een extra ‘woningbouwtaak’ voor Deurne gekoppeld aan de schaalsprong van de regio. Hierbij ligt een directe koppeling met regionale afspraken op gebied van mobiliteit, voorzieningen, energie en ‘buitengebied’.
Gebiedsgerichte aanpak binnen het stedelijk gebied (€ 140.000):
Behoud eigen karakter Deurne vraagt naast strategie via ‘omgevingsvisie’ ook ruimte voor gebiedsgerichte aanpak om nieuwe ontwikkelingen goed in te kunnen passen in de fysieke en sociale leefomgeving. Gebiedsgerichte aanpak is gericht op het passend realiseren van projecten.
Kwalitatieve kaders (€ 200.000)
Er worden programma's (uitwerking van omgevingsvisie en omgevingswet op kwalitatieve onderdelen) ontwikkeld op het gebied van wonen. In de eerste jaren worden de programma’s ontwikkeld, daarna is er in toenemende mate sprake van onderhoud en in afnemende mate sprake van ontwikkeling van deze programma's
Groen integraal meenemen bij ontwikkelingen
Het aanwezige groen is een belangrijke kwaliteit in Deurne en kan een grotere betekenis spelen in de ontwikkeling van Deurne. Bovendien kan groen bijdragen aan een optimale beleving, gezondheid en klimaatadaptatie. Daarom wordt een inventarisatie en groenstructuurplan opgesteld. Hiermee wordt de basis gelegd voor een robuuste groenstructuur en een structurele groene inbreng in gebiedsvisies en projecten.